تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

راه آهن تهران کجاست ؟ ( نحوه دسترسی + اطلاعات ) 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

راه آهن تهران اولین ایستگاه راه آهن در کشور ایران است که به دستور رضا شاه پهلوی در ایران ساخته شد. راه آهن تهران در محله‌ای به همین نام قرار دارد که بیش از 174 هکتار وسعت دارد که جزء بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ایستگاه‌های راه آهن ایران محسوب می‌شود. در سال 79 شمسی راه آهن تهران  به عنوان میراث ملی شناخته شد. این ایستگاه از مجهزترین قطارها و امکانات رفاهی برخوردار است. با استفاده از قطارهای راه اهن تهران می‌توانید از شمال به جنوب، از شرق به غرب بدون هیچگونه مشکلی سفر کنید. خط راه آهن تهران علاوه برخط‌های داخلی دارای خط‌های ریلی خارج به کشور دارد.

راه آهن تهران

تاریخچه

ساختمان راه آهن تهران برای اولین بار با دستور رضا شاه در سال 1306 شمسی کلید خورد و به دلیل کارایی خوبی که این خط‌ریلی در سطح ایران داشت، در سال 1379 جزء‌ای از میراث ملی ایران قرار گرفت. راه آهن تهران مهم‌ترین وسیله برای نقل و انتقالات در هردوره از ایران بوده که حتی امروزه این پایانه روزانه بیش از 13 هزار نفر را جابجا می‌کند. راه آهن تهران دارای دو بخش است که بخش آن شامل بخش بارگیری و تخلیه بار و بخش دیگر شامل بخش مسافربری می شود؛ در هر بخش تعداد قطارهای زیادی وجود دارد که هرکدام مزیت خود را دارند.

سبک معماری

اگرچه طراح و یا معمار راه آهن تهران یک مهندس اوکراینی بوده است، اما براساس دستور رضا شاه پهلوی سبک ساخت ایستگاه راه آهن براساس معماری اصیل ایرانی تبدیل شد. گردشگران و مورخان این سازه را به عنوان یک آثار باستانی می‌شناسند، زیرا در ساخت ایستگاه راه آهن به خوبی از اصول معماری ایران باستان به کار رفته است. برای اینکه مهندسان اوکراینی به خوبی طرح‌های ایرانی برای این سازه پیاده کنند، فردی به نام کریم طاهر زاده مسئولیت نظارت این پروژه را برعهده گرفت.

بخش‌های مختلف

به طور کلی براساس سیاست‌های مختلفی که بر این ایستگاه حاکم است، ساختمان راه آهن تهران را به دو بخش کلی تقسیم کرده‌اند. بخش مهم آن شامل مسافربری و بخش دوم آن شامل بخش باربری بوده که هرکدام از این بخش‌ها مزیت محصوص به خود را دارند. مساحت بخش ایستگاه مسافربری راه اهن تهران حدود 30 هزار متر مربع بوده که قطارهای زیادی در برای جابجایی افراد در آن قرار دارند. در این بخش چندین قطار پنج ستاره وجود دارند که ویژگی‌های منحصربه فردی نسبت به قطارهای معمولی دارند. ایستگاه مسافربری راه آهن تهران دارای یک سالن انتظار و 7 سکوی مسافربری است. ایستگاه مسافربری راه آهن تهران 15 خط برروی سکوها و 14 خط برروی 7 سکوی ویژه برای سوار و پیاده شدن مسافر دارد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

سالن مسافربری راه آهن تهران از طریق زیرزمین به خط مترو وصل می‌شود که مسافرین محترم بعد از پیاده شدن از قطار می‌توانند به صورت مستقیم از مترو استفاده کنند. ساختمان راه آهن تهران دارای 32 ورودی برای رفت و آمد مسافرین و 32 ورودی برای کارکنان در این ساختمان به وجود آمده است. در اطراف ایستگاه راه آهن تهران امکانات رفاهی چون بیمارستان، مدرسه، آتش نشانی، منازل مسکونی، نیروی انتظامی و… وجود دارد.

خطوط

ایستگاه راه آهن دارای بلندترین خطوط راه آهنی در کشور ایران است. که این خطوط از شما کشور تا جنوب و از شرق تا غرب کشیده شده است. به طور کلی می‌توانیک گفت که خطوط راه اهن تهران سراسر کشور را پوشش می‌دهد. خطوط راه آهن تهران شامل موارد زیر هستند:

  1. خط راه آهن تهران- راه آهن مشهد
  2. خط راه آهن تهران- راه آهن تبریز
  3. خط راه آهن تهران- راه آهن اصفهان
  4. خط راه آهن تهران- راه آهن بندرعباس
  5. خط راه آهن تهران- راه آهن رشت

از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین خطوط راه آهن تهران می‌توانیم به خط راه آهن تهران- راه آهن مشهد اشاره کنیم، زیرا افراد زیادی هرساله برای زیارت حرم امام رضا از ایستگاه راه آهن تهران استفاده می‌کنند، به همین دلیل اگر قصد سفر به شهر مقدس مشهد را دارید باید از یک الی ده روز قبل بلیط خود را بصورت آنلاین خریداری کنید، زیرا این خط ریلی بسیار شلوغ است و در کم‌تر از چند ساعت ظرفیت قطارهای آن پر می‌شود.

راه آهن تهرانامکانات

راه آهن تهران یکی از پرترددترین ایستگاه در سطح ایران است که به طور میانگین روزانه بالای 13 هزار نفر برای جابجایی خود از این ایستگاه استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل امکانات رفاهی این ایستگاه باید متناسب با نیاز مسافران خود باشد. از مهم‌ترین امکاناتی که در این ایستگاه وجود دارد شامل فروشگاه‌های پوشاک و مواد غذایی، نمازخانه بانوان و آقایان، پارکینگ، باجه راهنمای سفر، تلفن عمومی، سرویس‌های بهداشتی، باجه تهیه بلیط از تمام شرکت‌های حمل و نقل‌، دستگاه خودپرداز، باجه رزرو هتل و رستوران‌ها می شود..

آدرس

راه آهن تهران در منطقه 16 تهران، محله جوادیه، ضلع جنوبی میدان راه آهن قرار گرفته دارد. برای اطلاع از حرکت قطارهای مسافربری و یا باربری می‌توانید با شماره 0215512111 تماس بگیرید. برای تهیه بلیط قطار به صورت آنلاین می‌توانید به وب سایت rai.ir مراجعه کنید و با انتخاب نوع قطار خود و همچنین زمان رفت و برگشت خود بلیط خود را خریداری کنید.

راه آهن تهران

سخن پایانی

راه آهن تهران به عنوان یکی از مهم‌ ترین راه ارتباطی در سراسر ایران شناخته شده است که مناطق مختلف ایران را به هم وصل می‌کند. راه آهن تهران اولین ایستگاه و خط ریلی به کشور ایران بوده که توسط دستور رضاه شاه براساس معمار اوکراینی ساخته شد. دسترسی به راه آهن تهران بسیار آسان است و شما با استفاده از خط مترو، خط اتوبوس و یا وسایل شخصی و تاکسی می‌توانید استفاده کنید. راه آهن تهران به طور کلی به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود که شامل بخش مسافربری و بخش باربری بوده که هر کدام از آنها تعداد زیادی قطار برای حمل و نقل داشته که ویژگی هرکدام فرق دارند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *