تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مقالات آموزشی

طرز تهیه سس چیلی |یکی از چاشنی تُند محبوب دنیا 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

شاید برایتان جالب باشد که سس چیلی بیش از ۶۰۰۰ سال است که به‌عنوان یک چاشنی تُند محبوب بسیاری از افراد در سراسر دنیاست. طعم خوش گوجه‌ فرنگی، فلفل و سرکه در کنار یکدیگر، مزه‌ای شگفت‌انگیز را ایجاد می‌کند. سس چیلی را می‌توان در کنار مرغ و گوشت کبابی، فست فود، قارچ سوخاری و سیب زمینی سرخ شده استفاده کرد‌. سس چیلی به‌دلیل تندی که دارد، به گوارش سریع غذا و افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. این سس گزینه مناسبی برای جایگزینی با سس‌های چرب و پرکالری مانند سس مایونز محسوب می‌شود.در ادامه این مقاله از مجله گردشگری تاپ تراول تصمیم گرفتیم تا طرز تهیه سس چیلی را آموزش دهیم با ما همراه باشید

طرز تهیه سس چیلیسس چیلی چیست؟

خواستگاه سس چیلی به کشور تایلند مربوط می‌شود و خیلی از افراد این سس خوشمزه را با نام سس تای نیز می‌شناسند. محبوبیت این سس باعث شده که بسیاری از کارخانه‌ها اقدام به تولید این سس به‌صورت بسته‌بندی‌های شیشه‌ای کنند. البته شما نیز می‌توانید این سس همه کاره را در خانه تهیه کنید. این سس با ظاهر قرمز رنگ و طعم شیرین و تندی که دارد، یک گزینه مناسب برای بسیاری از غذاهای سرخ کردنی است. درست کردن این سس وقت زیادی از شما نمی‌گیرد و در کمتر از ۲۰ دقیقه می‌توانید آن را تهیه کنید.

کاربرد سس چیلی

سس چیلی در بین کسانی که علاقه‌ای به غذاهای تُند دارند، بسیار محبوب است. این سس گزینه مناسبی برای غذاهای سوخاری، گوشتی، پاستا، پیتزا، لازانیا، برگر، دریایی، کبابی، ساندویچ، سمبوسه و انواع غذاهای سرخ کردنی محسوب می‌شود. شما می‌توانید سس چیلی تای را آماده کرده و در شیشه‌‌های تمیز نگه‌داری کنید. اگر این سس را به مقدار زیاد تهیه می‌کنید، بهتر است آن را در یخچال نگهداری کنید.

مواد لازم برای تهیه سس چیلی رستورانی

این سس خوشمزه را می‌توانید با مواد ساده‌ای که در جدول زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم، تهیه کنید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
مواد لازم مقدار لازم
شکر نیم پیمانه
گوجه فرنگی 8 عدد کوچک
آرد سفید یا نشاسته ذرت ۱ قاشق غذاخوری
فلفل چیلی قرمز 6 عدد متوسط
آب 125 میلی لیتر
پودر سیر 1 قاشق غذا خوری
پودر نارگیل 2 قاشق غذا خوری
نمک و زنجبیل 1 قاشق چایخوری
نعناع تازه یا خشک به میزان لازم

* توجه داشته باشید که این سس درصد شکر زیادی دارد و برای مبتلایان به دیابت ممکن است مضر باشد. شما می‌توانید برحسب ذائقه خود مقدار نمک بیشتری را استفاده کنید. همچنین استفاده از پودر نارگیل در این سس سلیقه‌ای است. شما می‌توانید آن را حذف کنید و به‌جای آن از فلفل بیشتری استفاده کنید. اگر مایلید طعم سس خیلی تند نباشد، می‌توانید فلفل چیلی‌‌های کوچک را انتخاب کنید.

دستور پخت سس چیلی

برای تهیه سس چیلی می‌بایست مراحل زیر را به‌ترتیب پیش ببرید:

  1. فلفل‌های چیلی را به‌خوبی بشویید و در یک آبکش قرار دهید. روی آن‌ها را با پارچه‌ای تمیز و نخی بپوشانید. سپس آن‌ها را در آفتاب قرار دهید. فلفل‌های چیلی باید حدود ۵ روز (بسته به گرمای هوا و شدت آفتاب محیط) در محیط بیرون قرار بگیرد. شما می‌توانید هر روز به‌ آن‌ها سر بزنید و زمانی که به رنگ قرمز نزدیک شدند، آن‌ها را بردارید. همچنین فلفل‌های چیلی باید آب خود را از دست داده و ظاهری نیمه خشک داشته باشند.
  2. در این مرحله می‌بایست فلفل‌ها را به کمک چاقو تیز خرد کنید. بهتر است بذر فلفل را دور بیندازید. سپس فلفل‌های خرد شده را در مخلوط‌کن قرار دهید و آن‌ها را خوب نرم کنید.
  3. در مرحله سوم، نوبت به ادویه‌های خوش‌عطر این سس می‌رسد. نمک، پودر سیر، پودر نارگیل و پودر پیاز را با مخلوط فلفل‌ها به‌خوبی مخلوط کنید. اگر طعم ادویه خاصی را بیشتر دوست دارید، می‌توانید مقدار آن را بیشتر کنید! به‌عنوان مثال کسانی که این سس را با غذاهای دریایی امتحان می‌کنند، از سیر بیشتری برای تهیه آن استفاده می‌کنند.
  4. حالا باید سرکه و آب را به میزان کافی به مخلوط خود اضافه کنید. سپس آن را به‌خوبی هم بزنید تا طعم ترش سرکه به‌خورد فلفل‌ها برود.
  5. در این مرحله برای قوام سس خود، می‌بایست آن را روی شعله گاز قرار داده و نشاسته را آرام آرام روی آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که همزمان با اضافه کردن نشاسته سس را هم بزنید تا نشاسته درون آن حالت گلوله‌ای پیدا نکند. این مخلوط را به‌مدت 5 دقیقه هم بزنید تا سفت و غلیظ شود.
  6. سس چیلی شما در این مرحله آماده است. تنها کافیست آن را در ظرف شیشه‌ای خشک و تمیزی قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه سس چیلینکات لازم برای تهیه سس چیلی

هرچند که تهیه این سس به مواد کمی نیاز دارد و خیلی زود آماده می‌شود؛ اما بهتر است در هنگام درست کردن آن به نکات زیر توجه کنید:

  1. در هنگام خُرد کردن فلفل‌ها حتما از دستکش استفاده کنید. در فلفل ماده‌ای به‌نام کپسایسن وجود دارد که ممکن است با پوست واکنش داده و باعث ایجاد سوزش و خارش شود. پس از اتمام کار هم دست‌های خود را با شوینده مناسب و آب کافی به‌خوبی بشویید.
  2. دقت داشته باشید، ظروفی که فلفل چیلی را در آن‌ها قرار می‌دهید، حتما باید استریل، خشک و بدون ترک خوردگی باشند. این موضوع باعث می‌شود که باکتری‌ها و قارچ‌ها نتوانند به داخل سس نفوذ کنند و سس شما ماندگاری بیشتری داشته باشد.
  3. اگر دوست دارید که تکه‌های فلفل را در فلفل احساس کنید، می‌توانید به‌جای میکس کردن آن را به قطعات ریز خرد کنید. همچنین در این صورت تندی فلفل نیز کم‌تر احساس می‌شود.
  4. دقت داشته باشید که این سس دارای مقدار زیادی فلفل است. این موضوع برای کودکان و بزرگسالانی که تحمل غذاهای تند را ندارند، اهمیت دارد.
  5. وجود نشاسته یا آرد ذرت در سس چیلی باعث ژله‌ای و سفت شدن بافت این سس می‌شود.
  6. اگر به طعم پیاز علاقه‌ دارید، می‌توانید مقدار کمی پیاز رنده شده درون آن استفاده کنید. دقت کنید پیاز بنفش ممکن است رنگ سس چیلی شما را تغییر دهد پس اگر به این مسئله حساس هستید، می‌توانید از پیاز سفید استفاده کنید.

فوت و فن لازم برای تهیه سس چیلی

با رعایت ترفند‌های زیر می‌توانید سس چیلی خوش‌طعم تری داشته باشید!

  • شما می‌توانید برای سالم‌تر و خوشمزه‌تر شدن سس فلفل چیلی از سرکه‌های طبیعی مانند سرکه سیب، خرما، برنج و سرکه انگور استفاده کنید.
  • به‌جای پودر زنجبیل، از زنجبیل تازه برای درست کردن این سس استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تندی این سس بیشتر شده و طعم آن نیز لذیذ‌تر شود.
  • برای تزئین سس چیلی می‌توانید از نعناع خشک شده، آویشن یا ترخون استفاده کنید.
  • اگر از فلفل خشک شده استفاده می‌کنید، ابتدا آن را به‌مدت چند ساعت بخیسانید و سپس آن را مخلوط کنید.
  • حتماً پوست گوجه فرنگی‌ها را قبل از پوره کردن بگیرید.
  • اگر مایلید که تندی این سس چندبرابر شود، بذرهای فلفل را نیز به آن اضافه کنید و طعم آن را آتشین کنید!
  • این سس باید ظاهر شفافی داشته باشد. غلظت این سس باید متعادل باشد پس در هنگام جوشیدن، نباید زمان زیادی روی حرارت گاز بماند. توجه داشته باشید پس از سرد شدن نشاسته درون سس می‌بندد و این سس غلیظ‌تر خواهد شد.

فواید سس چیلی

گوجه فرنگی و فلفل موجود در این سس باعث می‌شود که سس چیلی سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان‌ها باشد. این موضوع باعث تقویت سیستم ایمنی و از بین بردن عفونت‌های گوارشی خواهد شد. البته با توجه به مواد به کار رفته در این سس، مصرف آن فواید دیگری نیز به همراه دارد. این فواید عبارتند از:

  • افزایش سوخت و ساز بدن و کمک به لاغر شد
  • کالری پایین
  • جلوگیری از دیابت نوع ۱ و ۲
  • سرشار از ویتامین‌های گروه سی و آ
  • کمک به سلامت دستگاه گوارش
  • افزایش سرعت هضم شدن غذاها
  • پاکسازی لوله گوارش
  • کنترل فشار خون و افزایش سلامت قلب
  • ایجاد روند مرگ در سلول‌های سرطانی
  • کاهش دردهای عضلانی و مفصلی
  • درمان بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا به‌دلیل وجود آنتی اکسیدان
  • رفع یبوست
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده به‌دلیل دارا بودن ماده‌ای به نام Capsaicin
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، پروستات، رحم و کبد

موارد احتیاط مصرف سس چیلی

این سس تند، در کنار مواد مغذی مانند کارتنوئیدها، فلاوونوئیدها و ویتامین‌هایی که دارد در مواقعی نباید مصرف شود. به‌عنوان مثال سس چیلی درصورت استفاده فراوان از شکر در ترکیبات آن، گزینه مناسبی برای افراد دیابتی نیست. بهتر است برای این افراد از شکر کمتری استفاده شود. همچنین بیماران مبتلا به زخم‌های گوارشی یا رفلاکس معده، نمی‌توانند این سس را به عنوان چاشنی غذاهای خود انتخاب کنند.

مصرف این سس برای کودکان نیز به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. مصرف بیش از حد سس چیلی ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود. سس چیلی را حتما باید با غذا‌های مختلف به‌عنوان چاشنی استفاده کرد، نه غذای اصلی! همچنین برخی افراد به گوجه فرنگی آلرژی دارند. این افراد کاندید مناسبی برای میل کردن سس چیلی نیستند.

طرز تهیه سس چیلی
طرز تهیه سس چیلی

ارزش غذایی سس چیلی

سس چیلی یکی از چاشنی‌هاییست که به‌وسیله بسیاری از متخصصان لاغری برای افراد چاق توصیه می‌شود. کالری این سس پایین است پس می‌توانید با خیال راحت آن را در کنار غذاهای خود میل کنید. علاوه‌بر این براساس تحقیقات دانشگاه UCLA نشان داده است که کپسایسین موجود در این سس باعث اکسید شدن چربی‌ها و از بین بردن آن‌‌ها خواهد شد. این همان ماده‌ای است که دلیل تندی فلفل است و حرارت بدن را بالا می‌برد. جالب است بدانید که این سس بر مکانیسم‌های اشتها در بدن اثر گذاشته و میزان اشتها را کم می‌کند.

 انرژی دریافتی از این سس خوشمزه حدود 21 کیلو کالری است که با توجه به کمک این سس برای افزایش سوخت و ساز بدن، به‌نظر می‌رسد این عدد بسیار ناچیز است. شما برای سوزاندن کالری دریافتی از یک قاشق سس چیلی کافیست 8 دقیقه پیاده روی داشته باشید. این سس دارای مواد معدنی و ویتامین‌های فراوانی است که در جدول زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

آب 94.10 گرم
قند 2.55 گرم
ویتامین‌های A 23 میکروگرم
ویتامین E 36/0 میلی گرم
ویتامین C 30 میلی گرم
ویتامین B3 60/0 میلی گرم
ویتامین B4 6.10 میلی گرم
آهن 50/0 میلی گرم
منیزیوم 12 میلی گرم
پتاسیم 564 میلی گرم
سدیم 2500 میلی گرم
روی 15/0 میلی گرم
پروتئین 90/0 گرم
چربی 60/0 گرم

سخن پایانی

سس چیلی تای یک گزینه هوس‌انگیز برای افزایش اشتها و خوش‌طعم کردن غذاهاست. این سس را می‌توان در خانه، سفر و یا حتی دورهمی‌های دوستانه استفاده کرد. مزیت این سس این است که می‌توان آن را به‌مقدار زیادی تهیه و آن را در یخچال نگهداری کرد. فینگر فود، مرغ سوخاری، ماهی کبابی و ده‌های غذای دیگر در کنار سس چیلی طعمی متفاوت خواهند داشت. در کنار خوشمزگی این سس، خواص آنتی اکسیدان فراوانی که در ترکیبات سس چیلی نهفته‌اند، سوخت و ساز و حرارت بدن شما را افزایش داده و روند پیری را کند‌تر می‌کنند. سس چیلی مقاومت بدن دربرابر بیماری‌های میکروبی را افزایش داده و به افزایش انرژی بدن کمک بسیاری می‌کند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *