تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
کرج

موزه های کرج را بیشتر بشناسید { آدرس + ساعت بازدید } 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

موزه‌ها را می‌توان یکی از جاهای دیدنی بسیار خاص دانست که همانند یک ماشین زمان ما را به گذشته می‌برند. موزه های کرج نیز همانند هر شهر دیگری یکی از مهم‌ترین اماکن دیدنی شهر محسوب می‌شوند؛ چراکه با بازدید از آن‌ها می‌توان با گوشه‌ای از فرهنگ و سنن مردم شهر کرج آشنا شد. اگر شما نیز به مطالعه و آشنایی با تاریخ علاقه‌مند هستید، فراموش نکنید که با بازدید از موزه‌های هر شهر یا کشور می‌توانید به هر آنچه که می‌خواهید از گذشته بدانید، دست یابید.

موزه جانور شناسی

استاد جلال افشار با تلاش‌های فراروان و به همت وزارت کشاورزی در سال 1308 موزه جانورشناسی را در محلی که قبلا با نام مدرسه فلاحت فعالیت داشته، تاسیس نمود که از سال 1324 تا به امروز این موزه زیر نظر دانشگاه تهران به فعالیت خود ادامه است. موزه جانورشناسی کرج دو طبقه و هفده گالری دارد که شامل مجموعه‌ای جذاب و دیدنی از گروه‌های مختلف جانوران می‌شود. به‌طورکلی اگر به حوزه جانور‌شناسی و حیات‌وحش علاقه دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم از این مکان دیدن فرمایید.

  • ساعات بازدید: 8:00 تا 15:00
  • آدرس موزه جانورشناسی کرج: خیابان شهید خراسانی، درب جنوبی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

کاخ موزه سلیمانیه

کاخ موزه سلیمانیه یکی از بناهای تاریخی باقی‌مانده از دوران فتحعلی‌شاه است که قاجاریان از آن به عنوان اقامتگاه تابستانی در کرج استفاده می‌کردند. موزه سلیمانیه که در سال‌های 1225 تا 1227 ه. ق به فرمان سلیمان‌میرزا، یکی از پسران فتحعلی‌شاه قاجار بنا شده بود، اکنون در محوطه دانشکده کشاورزی( ضلع جنوبی) و در خیابان کیانپور قرار دارد. فضای داخلی این بنا با نقاشی‌های دیواری و آیینه‌های بزرگ به گونه‌ای مزین شده که چشم هر بیننده‌ای  مجذوب خود می‌کند. این کاخ که در سال 1327 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده جزء نخستین بنا‌های ایرانی ساخته شده روی پایه است. ناگفته نماند تنها تصویری که اکنون از آقا محمد‌خان قاجار موجود است در این کاخ قرار دارد.

  • ساعت بازدید از کاخ سلیمانیه: 11:00 تا 18:00
  • آدرس کاخ سلیمانیه: بلوار امام‌‌زاده حسن، خیابان مصباح

موزه های کرج

موزه تندیس

این موزه که با نام موزه فرهنگ و ضرب‌المثل  نیز شناخته می‌شود، شامل مجموعه‌ای ازماکت، تندیس و تابلوهایی به سبک ابداعی و جدید از استاد حبیب‌الله دل‌شکیب به نام” کاردل” است. این مجموعه حاوی بیش از صد‌وبیست اثر هنری‌ است که هر کدام از آن‌ها قسمتی از فرهنگ، زندگی و آداب‌ورسوم ایرانیان قدیم را تداعی می‌کنند. یکی از نکات جالب درمورد این تابلوها این است که به صورت نقش برجسته و سه‌بعدی طراحی شده‌اند. در این تابلوها اماکن قدیمی همچون زورخانه، کله‌پزی، حمام عمومی و مشاغل مردم قدیم مانند عکاسان دوره‌گرد و فرفره‌فروشان که یاد ایام قدیم را در ذهن ما مجسم می‌سازند، به صورت ملموس و زیبا و به شکل سه‌بعدی در معرض بازدید عموم قرار گرفته‌اند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی کرج

موزه‌های تاریخ طبیعی از جمله مکان‌های آموزشی، فرهنگی و تحقیقاتی هستند که می‌توان علاوه‌بر شناساندن هرچه بهتر زیست‌بوم‌های مختلف، ارزش حفظ و نگهداری تنوع‌زیستی را به مردم یادآوری کرد. این موزه انواع سنگ‌ها، گیاهان، کانی‌ها و جانوران را در مکانی به مساحت یک هزار مترمربع به نمایش گذاشته است. وجود فضاهای آزمایشگاهی برای آموزش جانورشناسی، گیاه‌شناسی، بوم‌شناسی، تاکسیدرمی و لیمنولوژی باعث شده است که این موزه بتواند برای ارائه واحدهای درسی در اختیار مراکز دانشگاهی قرار گیرد. جالب است بدانید موزه تاریخ طبیعی تنوع‌زیستی استان البرز این مجموعه را در سال 1390، در پارک شهید چمران افتتاح نمود.

موزه های کرج

موزه اسناد و نسخ خطی مردم شناسی کرج

در سال 1388 با همت عباس فتاحیان و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرج، موزه اسناد و نسخ خطی ومردم‌شناسی، اولین موزه تاریخ شهر کرج که از نظر پژوهش و تحقیق نیز یکی از 12 موزه برتر در کشور است افتتاح گردید. در این موزه بیش از چهل‌هزار سند خطی نگهداری می‌شود که از نظر شماره اسناد جمع‌آوری‌شده، در رده ششمین موزه ایران قرار گرفته است. همچنین آثار باستانی و تاریخی متعددی که مربوط به دوره‌های مختلف است در این موزه قرار دارد که حاوی مجموعه‌ای از اسناد و نسخ خطی، انواع طومار به زبان‌های مختلف زرتشتی، عربی، عبری و فارسی در زمان‌های مختلف می‌شود.

  • آدرس: چهارراه طالقانی- تالار شهیدان فلاح نژاد

خانه موزه احمد شاملو

خانه احمد شاملو یکی دیگر از اماکن دیدنی کرج است که دوست‌داران شعر و ادب را به خود جذب می‌کند. در این خانه که اکنون به موزه تبدیل شده است اسناد، آثار و حتی وسایل زندگی روزمره به‌جامانده از شاعر فقید ایرانی، احمد شاملو نگهداری می‌شود. خانه شاملو به خاطر معماری ساده‌ای که دارد، حس‌وحالی وصف‌نشدنی به آن می‌دهد. البته ناگفته نماند که بیش از هر چیز دیگری، حال‌وهوای شاعرانه این خانه و ارزش تاریخی، ادبیاتی آن است که شوق گردشگران را برای بازدید از آن برمی‌انگیزد.

  • بازدید از این مکان رایگان بوده و تنها برای هماهنگی جهت بازدید می‌بایست با شماره‌های 02636802839 هماهنگ کنید.
  • آدرس خانه موزه احمد شاملو: بلوار بهار، خیابان دهکده، کوچه نسترن شرقی

موزه های کرج

موزه تمبر یکتا

موزه تمبر یکتا موزه‌ای خصوصی است که شامل کلکسیونی از انواع تمبرهای طلا و کاغذی، سکه‌ها و اسکناس‌های قدیمی می‌شود. در این موزه کلکسیون بی‌نظیری از سکه و اسکناس جهان وجود دارد که تاریخ آن‌ها از جنگ جهانی دوم تاکنون را دربر می‌گیرد. این مجموعه به هیچ ارگان دولتی وابسته نیست و تمامی تمبرها توسط صاحب موزه جمع‌آوری شده‌اند. علاوه‌بر تمبر در این مکان مجسمه‌ای از ماموران پست قدیمی نیز وجود دارد که حس نوستالژی بودن فضا را افزایش داده‌اند. جالب  است بدانید بسیاری از متخصصان و گردشگران، موزه تمبر یکتا را غنی‌ترین گنجینه تمبر ایران و جهان می‌دانند.

  • ساعات بازدید از موزه: 10 الی 19
  • آدرس موزه تمبر یکتا: بلوار میرزایی پرو، بعد از خیابان مدنی

موزه های کرج

سخن آخر

با نگاهی مختصر به موزه‌های کرج احتمالاً به فکر برنامه‌ریزی برای بازدید از این موزه‌ها خواهید بود. بنابراین فرصت را از دست ندهید و همین حالا به بازدید از آن‌ها بپردازید. موزه‌های کرج فرهنگ غنی این مرز و بوم را به نمایش می‌گذارند. موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی کرج و موزه جانورشناسی برای افراد علاقه‌مند به محیط زیست بسیار مناسب است. به عاشقان فرهنگ و هنر مکان‌هایی چون خانه موزه احمد شاملو و موزه تندیس پیشنهاد می‌شود.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. محمد

    موزه شهدا در امامزاده محمد و کاخ موزه مروارید و باغ موزه گیاهان دارویی در کردان و باغ موزه دفاع مقدس در پارک جنگلی جهان نما

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *