تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مقالات آموزشی

طرز تهیه سوپ خامه‌ ای | یکی از بهترین پیش غذاها 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

سوپ‌، یکی از بهترین پیش غذاها در میان همه افراد در سراسر دنیاست. در این میان سوپ خامه‌ ای یک سوپ مجلسی برای مهمانی‌ها محسوب می‌شود. این سوپ به‌دلیل داشتن بافت سبک و یک‌دستی که دارد، می‌تواند بهترین پیش غذا برای یک مهمانی مجلل باشد. در ترکیبات این سوپ مواد مغذی بسیار زیادی از قبیل پروتئین، کلسیم، اسیدهای چرب مفید و مواد معدنی موجود است. علاوه‌بر مقوی بودن، سوپ خامه‌ای طعمی بسیار دلچسب دارد و می‌تواند یک گزینه مناسب برای میل کردن در یک روز سرد زمستانی باشد. سوپ خامه‌ ای برای کودکان و سالمندان یک غذای کامل برای تقویت سیستم ایمنی محسوب می‌شود.

طرز تهیه سوپ خامه‌ ایطرز تهیه انواع سوپ خامه‌ای

سوپ خامه‌ ای به روش‌های متعددی پخته می‌شود؛ اما موضوعی که درهمه انواع آن وجود دارد این است که پایه کار براساس شیر و خامه است. شاید برخی افراد تصور کنند که استفاده از خامه در سوپ مناسب نیست، ولی کافیست یکبار طعم و ترکیب بی‌نظیری که در بافت سوپ خامه‌ای موجود است را امتحان کنند! ترکیب قارچ، هویج، آب مرغ و شیر مزه‌ای جدید را خلق می‌کند که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. برخی افراد سوپ خامه‌ای را با عنوان سوپ تبریزی نیز می‌شناسند و این موضوع به خواستگاه آن برمی‌گردد. سوپ خامه‌ای پیش غذایی کامل است و می‌تواند گزینه مناسبی برای کودکان، جوانان، میانسالان و کهنسالان محسوب شود. با ما باشید تا با طرز تهیه انواع سوپ جو، شما را همراه کنیم.

طرز تهیه سوپ خامه‌ ای با شیر و مرغ

زمان پخت سوپ خامه‌ ای با شیر و مرغ حدود ۳۰ دقیقه است. به ‌همین دلیل می‌تواند یکی از گزینه‌های سریع برای لذت بردن از طعم یک سوپ بی‌نظیر باشد. یک نکته مهم در مورد پخت این سوپ این است که محتویات آن نباید رنگ آن را از حالت شیری خارج کند. این سوپ سرشار از فیبر، پروتئین، مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و فسفر است. این مواد درست همان ترکیباتی است که برای رشد و ترمیم بافت‌های بدن انسان نقش اساسی را ایفا می‌کنند. شما می‌توانید برای پخت این سوپ از دستگاه‌های سوپ ساز نیز استفاده کنید. البته اگر نظر ما را بخواهید، تهیه این سوپ به‌شکل سنتی طعم لذیذتری خواهد داشت.

مواد لازم برای پخت سوپ خامه‌ ای با شیر و مرغ

همه مواد تشکیل دهنده این سوپ بسیار زودپز هستند. این مواد عبارتند از:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
مواد لازم میزان لازم (برای 5 نفر)
قارچ ۵ عدد متوسط
جو پوست کنده ۱ پیمانه
پیاز ۱ عدد متوسط
سینه مرغ متوسط ۱ عدد
جعفری خشک یا تازه به میزان لازم
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه به میزان لازم
شیر ۱ لیوان
خامه ۱۵۰ میلی لیتر
کره حیوانی ۴ قاشق غذاخوری

دستور پخت سوپ خامه‌ ای با شیر و مرغ

برای تهیه این سوپ خوشمزه لازم است، ابتدا پیاز را رنده یا خیلی ریز خرد کنید. سپس قالب کره را در ماهیتابه قرار دهید که آب شود. برای آب کردن کره از حرارت بسیار کم استفاده کنید تا مزه آن تغییری نکند. پیازها را به کره اضافه کنید و خوب هم بزنید تا سبک شوند (لازم نیست کاملاً سرخ شوند). سپس سینه مرغ را که به قطعات ریز تکه تکه کرده‌اید را به پیاز اضافه کنید.

طرز تهیه سوپ خامه‌ ایپس از تفت دادن پیازها با مرغ، ادویه‌های لازم را اضافه کنید. در این مرحله بهتر است ادویه‌ها نیز کمی تفت بخورند. در ظرفی دیگر قارچ‌ها را با کمی روغن تفت دهید تا کاملا ً آب آن‌ها کشیده شود. می‌توانید به قارچ نمک و فلفل هم اضافه کنید. جدا تفت دادن قارچ باعث می‌شود که ظاهر سوپ شما زیباتر شود. علاوه‌بر این قارچ نیز خوش طعم‌تر خواهد شد.

جو پوست کنده که از شب قبل خیسانده‌اید، را به درون قابلمه اضافه کنید. سپس مقدار مناسبی آب را برای پخت جو درون قابلمه قرار دهید. پس از ۱۵ دقیقه که جو کاملا له شد، شیر و خامه را به آرامی به سوپ اضافه می‌کنیم. در این مرحله با هم زدن از گلوله گلوله شدن خامه جلوگیری کنید. ۵ دقیقه قبل از خاموش کردن سوپ، جعفری خشک شده یا تازه را به سوپ اضافه کنید. جعفری باید در مراحل پایانی به سوپ اضافه شود تا عطر و طعم آن کاملاً حفظ شود. پس از ۱۵ دقیقه دیگر، سوپ خامه‌ای شما آماده است و می‌توانید با لیموترش تازه میل کنید.

طرز تهیه سوپ خامه‌ ای ساده

در این سوپ که مشابه سوپ قبلی تهیه می‌شود، به‌جای تکه‌های مرغ از آب مرغ استفاده می‌شود‌. به ‌همین دلیل سوپ خامه‌ای ساده بافتی یک‌دست‌‌تر، نرم‌تر و سبک‌تر را خواهد داشت. این سوپ گزینه مناسبی برای کودکانی است که از خوردن مرغ، شیر یا قارچ امتناع می‌کنند‌. سوپ خامه‌ای ساده حتماً همان چیزی است که بچه‌ها عاشق آن می‌شوند.

مواد لازم برای پخت سوپ خامه‌ ای ساده

مواد غذایی کم و در دسترس باعث شده که سوپ خامه‌ای را در کمترین زمان ممکن سریع تهیه کنید. ترکیبات این سوپ عبارتند از:

مواد لازم میزان لازم ( برای ۵ نفر)
جو پوست کنده شده نیم پیمانه
شیر کم‌چرب ۱ لیتر
آب مرغ ۱ لیتر
کره حیوانی ۲۵ گرم
عصاره مرغ ۱ عدد
هویج یک عدد متوسط
آرد سفید ۲ قاشق
پیاز یک عدد متوسط
نمک، فلفل و آبلیمو به میزان لازم
خامه ۱۰۰ گرم

دستور پخت سوپ خامه‌ ای ساده

برای تهیه این سوپ ساده خوشمزه باید مراحل زیر را پیش بگیرید:

  1. ابتدا قارچ را به‌صورت حلقه‌های بسیار نازک برش دهید و کنار بگذارید. سپس هویج و پیاز را به‌صورت نگینی خرد کنید و آن‌ را نیز کنار بگذارید. در قابلمه‌ای نسبتا بزرگ کره حیوانی خود را آب کنید.
  2. پیاز را به کره آب شده اضافه کنید و خوب تفت دهید تا سبک شود. پس از کشیده شدن آب پیاز، قارچ‌ها را به آن اضافه کرده و هم بزنید. توجه داشته باشید که می‌توانید برای اینکه قارچ شما حالت کاملا بدون آب باشد می‌توانید آن را در ظرف جداگانه‌ای کاملاً تفت دهید و سپس آن را به سوپ اضافه کنید.
  3. بعد از تفت قارچ، نوبت به تفت دادن هویج‌ها می‌رسد. هویج بهتر است رنده نشود، زیرا ظاهر سوپ را نارنجی رنگ می‌کند. سپس ادویه‌ها را به این مخلوط اضافه کنید.
  4. در این مرحله جو پوست گرفته شده، عصاره مرغ و آب مرغ را به محتویات قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا جوها خوب پخته شوند و مواد سوپ به یکدیگر دست بدهند. این مرحله حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌برد.
  5. پس از پخته شدن جو، نوبت به اضافه کردن خامه و شیر است. در یک قابلمه کره را آب کرده و آرد را با آن کمی تفت بدهید. سپس شیر و خامه را به آن اضافه کنید تا قوام بگیرد. دقت داشته باشید که شیر و خامه شما نباید سرد باشد. پس قبل از اضافه کردن می‌بایست آن‌ها را در خارج از یخچال قرار دهید. مخلوط شیر، آرد و خامه را آرام آرام به قابلمه اضافه کنید. دقت داشته باشید که همزمان باید سوپ را هم بزنید تا یک‌دست شود.
  6. به‌دلیل حساسیت شیر و خامه به حرارت، لازم است پس از اضافه کردن آن‌ها، سوپ را به‌طور دائم حدود ۱۰ دقیقه هم بزنید. این کار باعث می‌شود خامه در سوپ حالت بریده بریده نداشته باشد. همچنین از ته گرفتن سوپ شما جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید پس از اضافه کردن شیر و خامه، درب قابلمه باید باز باشد؛ زیرا احتمال سر رفتن سوپ وجود دارد.
  7. مرحله آخر اضافه کردن جعفری است. پس از ۲ الی ۳ دقیقه سوپ خامه‌ای شما آماده است! می‌توانید آن را با نان کروتُن یا تست سرو کنید!
طرز تهیه سوپ خامه‌ ای
طرز تهیه سوپ خامه‌ ای

دستور پخت سوپ خامه‌ ای با کلم بروکلی

این سوپ یکی از مقوی‌ترین سوپ‌ها محسوب می‌شود و طعم بسیار لذیذی نیز دارد. این سوپ بهتر است برای سالمندان کاملاً میکس شده تهیه شود. پیشنهاد ما این است که کلم بروکلی و محتویات دیگر این سوپ به‌صورت خرد شده در سوپ خامه‌ای قرار بگیرد. در ادامه به نحوه طبخ این سوپ خوشمزه می‌پردازیم:

مواد لازم برای تهیه سوپ خامه‌ ای با کلم بروکلی

بهتر است مواد لازم برای تهیه این سوپ را تازه خریداری کنید تا طعم سوپ شما شگفت‌انگیز شود. مواد لازم برای پخت سوپ خامه‌ای کلم بروکلی به شرح زیر است:

مواد لازم میزان لازم (برای ۵ نفر)
پیاز ۱ عدد متوسط
کلم بروکلی ۴۰۰ گرم
روغن یک قاشق غذاخوری
کره ۲۰ گرم
تره فرنگی (دلخواه) ۱ عدد متوسط
هویج ۱ عدد متوسط
برنج سفید (ترجیحاً برنج ایرانی) سه قاشق غذاخوری
آب یا آب مرغ به میزان لازم
جوز هندی رنده شده ۱ عدد
برگ بو ۱ عدد
خامه ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری
پنیر نرم ۱۰۰ گرم
نمک و فلفل به میزان کافی

دستور پخت سوپ خامه‌ ای با کلم بروکلی

برای تهیه این سوپ خوشمزه مراحل زیر را انجام دهید:

  1. کلم بروکلی را به‌خوبی بشویید و آن را به تکه‌های کوچک برش دهید. هویج و درصورت تمایل قارچ را نیز خرد کنید و کنار بگذارد.
  2. در یک قابلمه نسبتا بزرگ مقداری کره را آب کنید و کمی روغن نیز به آن اضافه کنید. سپس پیاز، تره فرنگی و هویج را باهم به آن اضافه کنید و اجازه دهید که با یکدیگر دست بدهند. پس از سبک شدن مواد می‌توانید کلم بروکلی، برنج، آب مرغ و برگ بو را به آن اضافه کرده و اجازه دهید تا جوش بیاید.
  3. در این مرحله سوپ باید حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه خوب جوش بخورد. پس از آن لازم است برگ بو را خارح کنید و ادویه‌ها را به محتویات قابلمه اضافه کنید.
  4. در این مرحله لازم است شیر، خامه و پنیر نرم را باهم مخلوط کرده و به آرامی به سوپ اضافه کنید. در این مرحله سوپ باید مدام هم بخورد تا ته نگیرد. در مراحل آخر سبزیجات تازه یا خشک شده را به آن اضافه کرده و اجازه دهید که به مدت ۳،۴ دقیقه بپزند. پس از این سوپ خامه‌ و بروکلی شما آماده است. برخی افراد به مخلوط سوپ خود پنیر چدار، قارچ یا سبزیجات مورد علاقه خود را اضافه می‌کنند. این موضوع سلیقه‌ای است و می‌توانید درصورت تمایل آن را امتحان کنید.
طرز تهیه سوپ خامه‌ ای
طرز تهیه سوپ خامه‌ ای

نکات مهم در طبخ سوپ خامه‌ ای

پخت این سوپ سبک و مقوی، فوت و فن‌های خودش را دارد که لازم است به آن‌ها توجه کنید:

  • اضافه کردن خامه و شیر باید به آرامی صورت بگیرد تا خامه به‌صورت بریده بریده در سوپ دیده نشود.
  • خامه و شیر باید قبل از اضافه کردن به سوپ، به دمای محیط برسند. نباید خامه سرد را به سوپ اضافه کرد.
  • سوپ خامه‌ای باید مدام هم بخورد. این کار باعث می‌شود که سوپ بافت نرم، منسجم و یک‌دستی داشته باشد و زیر آن نیز نگیرد.
  • آب قارچ‌ها باید کاملا گرفته شود تا رنگ آن‌ها، رنگ سوپ را تیره نکند.
  • بهتر است همیشه یک قابلمه بزرگ برای طبخ سوپ خامه‌ای را درنظر بگیرید. زیرا دراین صورت محتویات سوپ خوب با یکدیگر دست می‌دهند. همچنین همانطور که می‌دانید شیر و خامه به راحتی سر می‌روند. پس اگر قابلمه شما بزرگ باشد و درب آن‌ را باز بگذارید، محل است که سوپ شما سر برود.
  • بهتر است به‌جای میکس یا رنده ترکیبات سوپ، آن‌ها را ریز خرد کنید و از شکل غذای خود لذت ببرید.
  • این سوپ به‌صورت گرم سرو می‌شود.
  • می‌توانید برای لعاب‌دار کردن این سوپ از یک سیب زمینی پخته و رنده شده در آن استفاده کنید.
  • برای خوش طعم کردن سوپ خامه‌ای می‌توانید از عصاره مرغ هم استفاده کنید.
  • هویج را به‌صورت نگینی بسیار ریز خرد کرده و به سوپ اضافه کنید. دراین صورت رنگ سوپ شما، نارنجی نخواهد شد.
  • اگر مایلید که کالری دریافتی از این سوپ کمتر باشد، از خامه و شیر کم‌چرب استفاده کنید.
  • پس از اضافه کردن شیر می‌توانید، خامه را به‌میزان دلخواه خود در سوپ قرار دهید.
  • دقت داشته باشید که کره نباید با حرارت بالا آب شود، زیرا طعم و بوی آن تغییر می‌کند.
  • بهتر است درصورتی که مایلید از فلفل سیاه یا جوز هندی برای طعم‌دار گردن سوپ استفاده می‌کنید، آن‌ها را با سوپ مخلوط نکنین و فقط بالای ظرف خود قرار دهید.

ارزش غذایی سوپ خامه‌ ای

این سوپ را می‌توان از سوپ‌های نسبتاً پرکالری به‌حساب آورد. به همین دلیل توصیه می‌شود که این سوپ خوشمزه را حتما برای کودکانی که در سنین رشد قرار دارند، طبخ کنید. همانطور که گفته شد این سوپ دستورپخت‌های بسیار متنوعی دارد‌. اضافه کردن کلم بروکلی، پنیر چدار و سیر می‌تواند طعم و ارزش غذایی این سوپ را تغییر دهد. اما به‌طور کلی وجود قارچ، عصاره مرغ و هویج باعث می‌شود که این سوپ مجموعه‌ای از مواد مغذی را در خود جای دهد. اطلاعات تغذیه‌ای سوپ خامه‌ای به ازای یک کاسه متوسط در زیر آمده است:

  • چربی اشباع: ۲ گرم
  • اسیدهای چرب: ۴ گرم
  • کربوهیدرات: ۶ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • پروتئین: ۹ گرم
  • نمک: ۱.۰۹ گرم
  • کالری کل: ۹۷ کیلو کالری

همانطور که در لیست ارزش غذایی سوپ خامه‌ای دیدید، این سوپ میزان پروتئین بسیار بالایی دارد. حال اگر درون آن از کلم بروکلی یا نخود فرنگی استفاده کنید این میزان دو برابر می‌شود‌. اگر به طعم کره در این سوپ حساسیت دارید، می‌توانید از روغن‌های مختلفی مانند زیتون، کنجد یا آفتابگردان استفاده کنید.

سوپ خامه‌ ای برای چی خوبه؟

سوپ خامه‌ای خوراکی با ارزش غذایی بالاست و می‌توان آن را به عنوان یک وعده کامل نیز به‌شمار آورد. این سوپ به‌دلیل داشتن پروتئین فراوان سیستم ایمنی بدن را دربرابر بسیاری از بیماری‌ها ایمن می‌کند. همچنین وجود پروتئین برای عضله‌سازی، تقویت قوای جسمی و بهبود عملکرد بدن نقش مهمی دارد. لازم است بدانید که وجود خامه و شیر نیز به‌عنوان منبع غنی از کلسیم از پوکی استخوان در سالمندان جلوگیری می‌کند. این موضوع درمورد کودکان باعث رشد استخوان‌ها و تقویت آن‌ها می‌شود.

طبع این شیر گرم است، به ‌همین دلیل گزینه مناسبی برای پخت در روزهای سرد زمستانی است. آنتی اکسیدان‌های فراوانی که در کلسیم، قارچ و سبزیجات این سوپ وجود دارد، بدن را دربرابر بیماری‌هایی مانند سرطان و اختلالات عملکردی محافظت می‌کند.این سوپ برای کسانی که از خوردن سوپ‌های تکراری خسته شده‌اند بسیار مناسب است. وجود شیر باعث تامین ویتامین دی بدن شده و راه مناسبی برای جلوگیری از پوکی استخوان است. در ادامه به فواید دیگر سوپ خامه‌ای اشاره خواهیم کرد:

  • دارای پروتئین بالا و سیر کننده
  • جلوگیری از سرطان
  • کاهش کلسترول
  • افزایش چربی‌های مفید خون مانند HDL
  • کاهش بیماری‌های روده‌ای
  • کمک به هضم غذا و جلوگیری از یبوست
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی
  • پیشگیری از سکته قلبی و مغزی

سخن پایانی

سوپ خامه‌ ای با ظاهر سفید و هوس‌ انگیز خود، گزینه‌ی مناسبی برای سرو در کنار خانواده، دوستان و مهمانی‌هاست. این سوپ سرشار از مواد مغذی ضروری برای بدن است و می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. زمان پخت پایین و ترکیبات کم این سوپ باعث شده که سوپ خامه‌ای به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای پخت آن باشد. شما می‌توانید برای کم چرب کردن این سوپ، از کره کمتر و شیر و خامه کم‌چرب استفاده کنید. نکته بسیار مهم در طبخ این سوپ این است که حتماُ آن را در قابلمه‌ای بزرگ بپزید تا ته نگیرد و قوام مناسبی داشته باشد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *