تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خوزستان

معرفی آرامگاه علی بن مهزیار در اهواز | Khuzestan 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

آرامگاه علی بن مهزیار

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با آرامگاه علی بن مهزیار در اهواز آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

مقبره‌ آرامگاه علی‌ابن مهزیار یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بناهای شهر اهواز است. علی‌ ابن مهزیار یکی از دانشمندان و فقهای شیعه بود. در سال ۲۰۱ هجری قمری در محل اقامت امام رضا در اهواز، مسجدی را بنا کرده و بعد از مرگ علی‌ ابن مهزیار او را در این مسجد دفن کردند. امروزه این آرامگاه  که از جاذبه های اهواز میباشد، مکانی است که مردم برای زیارت و دعا سری به آن می‌زنند.

آرامگاه علی بن مهزیار

علی بن مهزیار اهوازی از مردم دورق؛ شادگان امروزی، بود که بعدها در اهواز ساکن شد. وی از فقها، محدثان و دانشمندان معروف شیعی و از اصحاب امام رضا (ع)، امام محمد تقی (ع)، امام محمد نقی (ع) و امام حسن عسکری (ع) بوده که در قرن سوم می‌زیست. وی هم‌چنین احکام دینی را نزد آن‌ها فرا گرفت و در برخی مناطق به ویژه اهواز نماینده‌ی امامان بزرگوار بود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

پدر علی به نام مهزیار، مسیحی و اهل هند بود که اسلام آورد و سپس در یکی از روستاهای اهواز ساکن شد. علی بن مهزیار نیز همراه پدرش، در همان دوران نوجوانی به دین اسلام گروید.برخی معتقدند که وی اهل «هندیجان فارس» است.در دوره‌های گذشته «هندیجان» از شهرهای دورق قدیم – جزء فارس – محسوب می‌شد.منابع، کنیه وی را ابوالحسن و لقب وی را اهوازی و دورقی آورده‌اند. لقب دروقی از آن جهت به وی اطلاق شده است که زادگاه وی دورق یکی از شهرهای خوزستان بوده است.

مهزیار اهوازی از مفسران قرن سوم هجری است و بیش از سی کتاب و رساله در زمینه‌های مختلف معارف اسلامی دارد. نام وی در اسناد حدود ۴۳۷ روایت آمده‌ است. مهزیار اهوازی دو کتاب به نام‌های تفسیر و حروف القرآن با موضوع قرآن داشته‌ است. وی در تاریخ نیز کتاب‌هایی درباره زندگینام پیامبران تألیف کرده‌است. سید بن طاووس از کتاب ملاحم وی نیز یاد می‌کند. بیشتر کتاب‌های علی بن مهزیار اهوازی فقهی است.

آرامگاه علی بن مهزیار

تاریخچه و قدمت آرامگاه

با وجود تمام دستکاری‌هایی که در تاریخ می‌شود، تاریخ هنوز معتبرترین منبع برای تخمین عمر بناها و گواهی معتبر برای اتفاقات است. چراکه تاریخ بازگو کننده واقعیات است. آرامگاه پسر مهزیار در مسجدی کوچک بنا شده است و با استناد به اسناد گذشته متوجه می‌شویم که زمان ساخت این مسجد صفر سال 201 هجری قمری است. این مسجد افتخار میزبانی از امام هشتم شیعیان یعنی امام رضا (ع) را دارد. ایشان در مسیر سفر خود در اهواز اقامت کردند و محل اقامتشان این مسجد بود. علی بن مهزیار مرید و عاشق اهل بیت وصیت کرد که پس از مرگ در همین مسجد به خاک سپرده شود.

آدرس آرامگاه علی‌ابن مهزیار: استان خوزستان، اهواز، خیابان نهج البلاغه




   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *